Kişinin yasevimliığı sosyete ortamında değeri olan , kapasite, seçenek ve sair davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tüyönetmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakarak insanların davranışlarında belirli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki evetşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değkârme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok teşhismı dokumalabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin lakinçlarına reva ) değkârme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakarak;
· Yetişek bir vetiretir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının matlup yönde değkârtirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değkârme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç ana öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı birlik kültürler için tıpkıdır. Amaçların içinde ne olduğu ve öğrenme için kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak değkârebilir, ama sürecin doğası değkârmez.
Yetişek kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince biröte filozof ve eğitimci, eğitimin ne başüstüneğuna değgin farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin akseptans edilen standart teşhismı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış değkârikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın ortamında eğitime değgin temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değkârikliği” ve “müddetç” kadar kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Yetişek, in için yaşam boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik yani beklentilere ve hedeflere reva olabileceği kadar istenmedik yönde de vürutebilir. Yetişek sürecinin kârletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kadar vürutigüzel de olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, eğitim bilimi merkezleri kadar mekânlarda maruz eğitim bilimi formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Yani eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi tutulmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belirli bir düşünce ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise kendi kendine vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki can bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir sistem olarak ele aldatmaındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç ana ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Mebde; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Süreç; ekol ortamında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, mezuniyet, sınav hatimeları kadar matlup davranış değkâriklikleridir.